mavo

Een mavo-leerling is vaak erg praktisch ingesteld. Die leert door te doen. Het liefst door opdrachten uit te voeren die te maken hebben met het dagelijks leven. Daar houden we natuurlijk rekening mee. Je werkt op de mavo met leergebieden. Daarin zijn verschillende vakken samengevoegd, waardoor het veel duidelijker wordt wat die met elkaar te maken hebben. Een ander voordeel is dat je door de leergebieden les hebt van minder docenten. Dat maakt alles een stuk overzichtelijker.

Toepassingsgericht onderwijs
Vanaf de eerste klas krijgen alle mavo-leerlingen het vak toepassingsgericht onderwijs (to). Je gaat daarbij aan de slag met vragen uit het échte leven, zoals: Waar moet een leuke speeltuin aan voldoen? Hoe kun je ouderen langer zelfstandig laten wonen? Wanneer is een escaperoom uitdagend genoeg? Je mag allerlei soorten materialen en technologieën gebruiken om tot oplossingen te komen. Doordat je bij dit vak veel verschillende vaardigheden gebruikt, ontdek je waar goed in bent en wat je leuk vindt. Natuurlijk kom je er ook achter wat jouw verbeterpunten zijn; daar ga je ook aan werken!
Voor to werkt het Eckart samen met het mbo, met bedrijven en met andere scholen.

Vormgeving en Media
Bij het vak vormgeving en media (v&m) word je uitgedaagd om je ontwerptalent te ontwikkelen. Leerlingen mogen zich op allerlei manieren creatief uiten. Je tekent en schildert, maar krijgt bijvoorbeeld ook les in Photoshop, webdesign, interieurontwerp en street-art. Er is veel ruimte om eigen ideeën uit te werken en je persoonlijke beeldtaal en stijl te ontwikkelen. Bij v&m werken leerlingen meestal individueel en af en toe in kleine groepjes.